A new type of imprint

Livsstilsmagasinet ‘A New Type of Imprint’ tar oss med bak kulissene og illustrerer den kreative prosessen bak magasinet – fra idé og research til ferdig produksjon. Se vindusutstillingen i Terminalbygget frem til 25.november.

Vi tok en prat med magasinets kreative leder og redaktør, Veronica Mike for et innblikk inn i deres redaksjonelle verden:

Hvorfor ‘A New Type of Imprint?’

A New Type of Imprint er et kreativt livsstilsmagasin, produsert og utgitt av Anti—et av Norges mest prisvinnende design- og kommunikasjonsbyråer. Magasinet tar for seg hverdagsfortellinger fra norske designere og kreatører. Det gis ut fire ganger i året, er på over 160 sider, skrives på engelsk og selges verden over med håp om å løfte frem Norge som kreativ nasjon. Og siden ANTI står for A New Type of Interference, ønsket vi å spille videre på samme type navn. ‘Imprint’ handler om å etterlate seg et merke; hos mottakere, i bransjen, i verden generelt. Dette er noe de vi intervjuer ønsker å oppnå, samt noe vi jobber mot selv.

akerbrygge2

 

Utstillingen visualiserer den kreative prosessen bak magasinet – hvordan vil du beskrive den?

Intens, men akkurat under kontroll. Det er en periode med store utfordringer, både produksjonsmessig, men også psykisk for alle i redaksjonen. Det handler om å holde hodet over vann. Det er en utrolig givende prosess — å se ting ta form, å møte spennende mennesker, å skape et produkt man er utrolig stolt av.

 

Hva er det morsomste/rareste/beste dere har jobbet med av innhold?

Kapittel TO er alltid en spennende del av magasinet. Kapittelet har ny tematikk og grafisk designer for hver utgave — hvor vi dypdykker i et spesifikt tema. I denne utgaven tok vi for oss kreative prosesser, og det var utrolig givende og spennende å snakke med alt fra arkitekter til kunstnere om hvordan jobber. Det er mye likt selvsagt—alle har ett mål de ønsker å nå, men fremdriften er ofte personlig.

 

akerbrygge_1
akerbrygge1

 

Hvordan ser medie- og magasinverden ut i 2020?

Den som visste det.. Jeg tror det handler om å å være åpen hele veien, å tørre å ‘go with the flow’. Ting endrer seg fort, leserne og mottakerne blir mer kravstore, ting skal gå raskere og man bør være godt etablert digitalt. Dette gjelder allerede i dag, men blir sikkert viktigere og viktigere. For oss er det viktig å være tro til konseptet, å ta valg som er godt forankret i strategien. Jeg tror ikke man skal hive seg over alle trender og tendenser, bare fordi man kan. Men ja, ting skjer fort — det er viktig å følge med og være åpne for å stadig være i utvikling.

 

Utstillingen kan du se i vinduet ved hovedinngangen til Aker Brygges handlegate. 

Retail Designere: Pia Stenbakk og Fredrikke Hartmann

Foto: A New Type of Imprint / Veronica Mike