Bryggetips: Få overskudd i hverdagen

Vinterhalvårets mørke dager kan påvirke vår fysiske og mentale helse, og mange føler seg gjerne mer trett og energiløs når vinteren slår inn for fullt. Vi har snakket med ekspertene på Brygga og samlet en rekke tiltak man kan gjøre for å få mer energi.

Hvorfor har jeg lite energi?

De vanligste eksemplene som tapper energi som de fleste i dagliglivet kan kjenne på er for lite søvn, for mye jobbing, mye stress, lite mosjon, lite eller feil kosthold, for mye mat eller for mye alkohol, som også kan redusere søvnkvaliteten. En annen faktor er mangel på D-vitamin som også kan være en av årsakene til at vi føler oss slappe og trøtte.

– Vi går til jobben når det er mørkt og kommer tilbake når det er mørkt. Man går mindre i

naturen og er i generelt mindre bevegelse enn på sommerhalvåret. D-vitaminmangel gjør deg slapp, sliten og deprimert, sier Pia, akupunktør hos Consensio.

Consensio er et behandlingssenter med tverrfaglig spisskompetanse. Hos Consensio finner du allmennleger, fysioterapeuter, osteopater, pusteeksperter og akupunktører som behandler en rekke akutte og kroniske tilstander. Akupunktør Pia trekker frem sollys som en faktor til mer energi.

– Prøv å være ute i sola så ofte du kan. Ta gjerne en liten spasertur i lunsjpausen, slik at du får med deg noen deilige solstråler som er med på å fylle lagrene av D-vitamin, sier Pia.

Akupunktur er en av behandlingsformene som kan anvendes ved nedsatt energinivå, og tilbys hos Consensio. Ved bruk av tynne, sterile nåler styrker man kroppens egen måte å rette opp ubalanser og tonifiserer samtidig organsystemer som er viktige i energiproduksjon. Les mer om behandlingsformen her.

Prøv å være ute i sola så ofte du kan. Ta gjerne en liten spasertur i lunsjpausen, slik at du får med deg noen deilige solstråler som er med på å fylle lagrene av D-vitamin

- Pia

Husk å pust

På lik linje med at man fyller riktig olje og drivstoff på bilen, er det like viktig å sørge for at kroppen får riktig påfyll. Hos Elite Helse tilbys ulike behandlinger som hjelper mot tørr vinterhud, og detox som renser kroppen etter jul og nyttårsfeiring. Isabella Krasniqi er gründeren av Elite Helse konseptet og legger vekt på at pusteteknikk, gode matvaner og selvpleie er viktig for bedre energi.

– Uansett hvor travelt du har det eller hvor sliten du er, sørg for å få mosjon i en eller annen form. Gå en rask tur på kveldstid og pust aktivt. Ta noen skikkelige magedrag. Mer oksygen gir mer energi. Har du plager i form av stivhet eller ømme muskler anbefaler jeg vår AWT trykkbølgebehandling, sier Isabella.

En velfungerende tarm som tar opp all energi fra maten er viktig. Elite Helse gir deg rådgivning om kosthold og tarm.

– Uten en velfungerende tarm er det vanskelig å oppta næring, samt omdanne denne til energi. Vi har et probiotika tilskudd her på klinikken som vi anbefaler varmt for bedre tarmhelse. Tarmskylling kan også hjelpe for å bli kvitt slaggstoffer og treg mage, sier Isabella.

Mer bevegelse

– Det er helt vanlig å føle seg for sliten til å trene, men regelmessig trening vil føre til mindre tretthet over tid. Det er godt dokumentert at personer som regelmessig mosjonerer, har bedre mental velvære enn personer som ikke mosjonerer, sier personlig trener Hild-Elin ved Studio Jobbsprek.

Studio Jobbsprek strekker seg langt for å tilrettelegge et produkt som gjør at flest mulig kan få trent i løpet av dagen, enten før eller etter jobb. Hild-Elin viser til flere forskningsrapporter og undersøkelser når hun forteller om ringvirkningene av god fysisk helse.

FYSISK AKTIVITET HAR FLERE HELSEMESSIGE GEVINSTER, SIER PERSONLIG TRENER HILD-ELIN.

– Fysisk aktivitet gir kjemiske endringer i hjernen i form av produksjon av endorfiner, serotonin, dopamin og noradrenalin, som har en positiv innvirkning på humøret vårt. I følge forskere bidrar trening til bedre velvære fordi det gir en følelse av større selvtillit, selvkontroll og evne til å gripe utfordringer, sier Hild-Elin.

Riktig kosthold og veiledning

Oppstart av rett trening og tilpasset kosthold, vil derfor kunne være et godt bidrag til mer energi i hverdagen. Studio Jobbsprek har spisset sine produkter nettopp mot Aker brygges hardtarbeidende klientell.

– Vi har sørget for lavest mulig terskel for å få gjennomført treningen i løpet av dagen. Servering av frokost i god stemning på morgenen gir bryggas morgenfugler en hyggelig start på dagen, sier Hild-Elin.

Personlige trenere blir mer og mer vanlig da flere ser et behov for tilrettelagt kosthold og mosjonsplan.

– Daglig opplever vi personlige trenerne hvordan treningen løfter det psykiske velværet hos kunden. Mange er slitne, stresset og trøtte når de møter til timen, men etter cirka 17 000 P.T- timer, har jeg fortsatt til gode å høre kunden si at de angrer på at de møtte til trening, sier Hild-Elin.

Relevante saker:

Elite Helse

Man - Fre: 09:00 - 19:00
Lør: 10:00 - 16:00
Søn: Stengt
Read article "Elite Helse"

Studio Jobbsprek

Man - Tor: 06:00 - 22:00
Fre: 06:00 - 20:00
Lør: 09:00 - 17:00
Søn: 10:00 - 18:00
Read article "Studio Jobbsprek"

Consensio Behandlingssenter

Man - Søn: 08:00 - 16:00
Read article "Consensio Behandlingssenter"

Guide: velvære på brygga

Her finner du en oversikt over Aker Brygges velværeklinikker.

Les mer

Read article "Guide: velvære på brygga"

6 helsefremmende øvelser du kan gjøre på kontoret

Øvelsene du kan gjøre for å gjøre arbeidsdagen litt bedre for kroppen.

Les mer

Read article "6 helsefremmende øvelser du kan gjøre på kontoret"

Elite Helse tipser: Slik unngår du aldring av huden i sommer

Read article "Elite Helse tipser: Slik unngår du aldring av huden i sommer"