Odlo: Sveitsisk finesse med norske røtter.

70 år med nyskaping

Odlo ble grunnlagt av Odd Roar Lofterød i 1946. Han grunnla merket under mottoet «Always make sure you’re one step ahead».

Født i Norge i 1915, vokste han opp under vanskelige forhold og arbeidsløshet som var vanlig på begynnelsen av 1900-tallet. Men det stoppet ikke hans ukuelige søken etter nye ideer. I stedet for å vente på det skulle dukke opp en jobb, satte han inn en annonse: «Arbeider tilgjengelig for 100 kroner». Snart fikk han en jobb hvor han tjente 60 kroner i måneden, på en fabrikk som produserte maskiner til klesindustrien. Ved å benytte den tekniske ekspertisen han hadde om strikkemaskiner, startet han sitt eget selskap – Odlo Fabrikker A/S. For å komme i gang kjøpte han sine første strikke- og symaskiner fra sin tidligere arbeidsgiver. Han var også forutseende nok til å registrere merkevaren over hele verden.

Odd Roar Lofterød hadde massevis av ideer, men manglet råvarer som det var vanskelig å få tak i på den tiden. I 1947 starten han med produksjon av undertøy for kvinner, men fikk raskt en ny idé. Sønnen hans, Odd Roar Junior, trente med det norske juniorlandslaget på skøyter. For at sønnen ikke skulle fryse under trening, skapte Odd Roar en ny treningsdrakt med bruk av Helanca-fiber. I det Odd Roar Jr tak på seg drakten på trening, ble lagkameratene helt satt ut. Ikke lenge etter var de beste utøverne interessert – alle ville ha en Helanca-drakt!

Det norske OL-laget brukte det revolusjonerende nye plagget under vinter-OL i Innsbruck i 1964, og ved OL i Sapporo i 1972 konkurrerte 22 land i Odlo-klær.

Foto: Odlo

Tre-lags-prinsippet

Odd Roar Jr overtok ledelsen av selskapet i 1979 og flyttet hovedkontoret fra Norge til Sveits i 1986. I 1987 lanserte han sammen med partnerne det grensesprengende Athletic Clothing System, basert på tre-lags-prinsippet. Det første laget, undertøyet, er utviklet for å sørge for ideell fukthåndtering. Det andre laget bidrar til å regulere brukerens temperatur, mens det tredje laget beskytter mot vind og regn.

I 1994 lanserte Odlo løps- og utendørskolleksjonene. Gjennom årene har Odlo alltid utviklet sin bekledning i tråd med prinsippet om «fra huden og opp». Hver klesserie er utviklet fra innsiden og ut fordi utøvere bare kan få fullt utbytte av sporten sin når de føler seg bra – fra huden og opp.

Høyteknologi og evig utvikling

I 2003 fikk Odlos image en oppussing. En omfattende omprofilering resulterte i en ny logo, en tydelig markedsposisjon og en ny filosofi: «passion for sports». Det nye imaget appellerte til både forhandlere og forbrukere, på tvers av grener og ambisjonsnivå.

I dag lager Odlo smart, teknisk og estetisk utstyr for forskjellige klima og sportsgrener, som sykling, løping, fritidsaktiviteter og langrenn – til hele familien, og både topputøveren og hvermannsen.

De ansatte hos Odlo på Aker Brygge ønsker deg velkommen og god treningsøkt!