På jobb med: You & I
TRE KJAPPE
Hvem: Marte og Alethe
Hva: Gründere bak butikken og agenturet You & I, og designere bak merket Love Lolita.
Hvor: Aker Brygge
BRYGGAS ILDSJELER
Alltid med et smil om munnen og alltid med en knippe nye ideer. Marte og Alethe har siden 2016 drevet butikk på Aker Brygge, under navnet Maanesten som i senere tid ble til You & I. You & I har vært Marte og Alethe’s agentur siden 2013. I 2017 begynte veien mot et eget klessmerke, og i 2019 kunne jentene stolt si at Love Lolita var solgt til hele 44 butikker i Norge, Spania og Frankrike.

ET FELLES MÅL
Marte Madeleine Mosand og Alethe Marie Heltzen ble venninner i København, der de begge studerte og delte et felles ønske om og en dag starte noe eget. Jentene driver i dag agenturet You & I Agency, en butikk med samme navn på Aker Brygge og deres eget klesmerke, Love Lolita.
– For seks år siden startet vi agenturet You & I Agency, med et ønske om å kunne påvirke stilbildet i Norge og representere feminine merker på det norske markedet. Vi har agenturet på merkene Love Lolita, By Malina, Le Specs og Meotine, og står for salg og markedsføring av disse merkene i Norge.
Ved siden av å drive sitt eget agentur, bestemte jentene seg for å prøve seg på butikkdrift. I desember 2015 åpnet de en pop-up butikk under navnet Maanesten på Aker Brygge som ble svært godt mottatt, og som senere skulle bli til You & I.
– Vi gjorde det mest som et PR-stunt og hadde ikke så store forventninger. Vi ble overrasket over salget og tilbakemeldingene og august 2016 åpnet vi vår egen butikk i samme lokale som vi har i dag.
Hva innebærer det å drive egen butikk?
– Gjennom agenturet har vi lært mye av de beste butikkeierne her til lands, og det har hjulpet oss et godt stykke på veien. Det er viktig å ha stålkontroll på budsjett, toll, moms og kalkyler. Vi er opptatte av personlig service og ønsker å gi kundene våre en opplevelse når de er hos oss, uansett om de handler eller ikke.
– I 2019 er det viktig å være tilgjengelig i alle kanaler, og samtidig skal alt gå veldig fort. Nettbutikkordrene må ha rask leveringstid og vi får daglig titallsvis av meldinger på Instagram fra kunder som må besvares. Til gjengjeld har vi mange lojale kunder, og mange kommer løpende når nyheter kommer inn.
Vi er heldige som både er businesspartnere og bestevenninner
Samtidig med drift av egen butikk, startet dere opp et eget merke. Hvordan oppstod ideen?
– Gjennom agenturene har vi hatt privilegiet av å samarbeide med mange dyktige mennesker, som har gitt oss ytterligere innsikt i bransjen vi jobber i. Videre har butikkene og innkjøpere av agenturet gitt god feedback om hva som fungerer og hva som ikke fungerer i butikk. I tillegg har erfaring fra våre egne kunder i butikk og nettbutikk, vært med å skape et helhetlig bilde av markedet. Totalt har dette resultert i et godt grunnlag for markedsforståelse, samt motivasjon for å skape vårt eget brand med egen signatur.
Hvordan vil dere beskrive merket? Hva representerer Love Lolita?
– Den typiske Love Lolita kvinnen er en livsnyter, som elsker å reise og oppleve nye reisemål. Hun er urban og eventyrlysten. Hun er feminin, sexy og litt vågal.
– Love Lolita skal være preget av bohemsk luksus, med et feminint og chict uttrykk. Klærne skal henge med på nåtidens trender, men samtidig framstå tidløse, slik at de kan forbli favoritter i mange år framover.
Hvordan er dere som team? Hvilke roller har dere fordelt mellom dere?
– Vi er heldige som både er businesspartnere og bestevenninner. Agenturet, butikken og merket er babyene våre og begge to har samme ønske om å drifte disse så godt som mulig. Vi har høye ambisjoner og har stor arbeidskapasitet. Og viktigst av alt er at vi har det gøy på jobb – hver eneste dag. Arbeidsfordelingen faller naturlig etter ønske og kvalifikasjoner og vi er heldige som stort sett alltid er helt enige.
Har dere noen spennende mål for fremtiden?
– Vi har idag 40 norske forhandlere på Love Lolita, tre i Spania og en i Frankrike. Nå skal vi satse enda større på det utenlandske markedet. Foreløpig er vi fornøyde med å ha kun en You & I-butikk og heller satse ytterligere på nett fremfor flere fysiske butikker.