Aker Brygge Kunst & Kultur

utopisk kunst av Saraceno

Tomás Saraceno er både arkitekt og kunstner. Han lar seg inspirere av bærekraftige fremtidsvisjoner, og er kjent for sine iøyenfallende installasjoner som kombinerer kunst, arkitektur og vitenskap. Argentineren har skapt flere verdenskjente verk som gir assosiasjoner til såpebobler, spindelvev og skyformasjoner – hans neste store installasjon er nå å finne på Aker Brygge.

Den luftige installasjonen pryder atriet i det nylig ferdigstilte signalbygget Stranden 1 på Aker Brygge som en annen argentiner, Franco Ghilardi i arkitektkontoret Ghilardi+Hellsten, står bak. Verket har fått navnet ‘Sundial for Spatial Echoes’ og er i likhet med resten av Saracenos arbeid, et symbol på nye og bærekraftige måter å leve på.

Saraceno er en verdenskunstner av stort format med utstillinger i blant annet Metropolitan Museum, Palais de Tokyo i Paris, Venezia Biennalen, Hamburger Bahnhof i Berlin med mer. I tillegg er han i samlingene til blant andre SF MOMA og MOMA NY.

14 billions
«14 Billions (working title)» at Bonniers Konsthall, Stockholm 2010, © Tomás Saraceno, 2010.
Skjermbilde 2015-05-26 kl. 14.49.22
«Cloudy House» at Andersens Contemporary, Berlin 2009. © Tomás Saraceno, 2009.
Skjermbilde 2015-05-26 kl. 14.48.31
«80SW iridescent» /Flying Garden/Air-Port-City», © Tomás Saraceno, 2011.
Skjermbilde 2015-05-26 kl. 14.50.12
«In Orbit» at Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, K21 Ständehaus, Düsseldorf 2013. © Tomás Saraceno, 2013
Skjermbilde 2015-05-26 kl. 15.05.11
«Observatory/Air-Port-City» at Hayward Gallery, London 2008. © Tomás Saraceno, 2008.

Unikt i norsk sammenheng
Prosjektet er donert av Kistefos ved Christen Sveaas, og konstruert i samspill med arkitektene for å passe Stranden 1 og byggets omgivelser. Den stedsspesifikke kunsten har til hensikt å heve både kunsten og arkitekturen i Terminalbygget.

Skjermbilde 2015-04-30 kl. 14.33.32
«Sundial for Spatial Echoes», 3-D architectural render, 2015, © Tomás Saraceno, 2015.

Klatrende montører
Det skreddersydde kunstverket kommer i store dimensjoner, og har naturligvis bydd på omfattende og ressurskrevende planlegging, logistikk og montering. Komplekse og høytsvevende ‘skyer’ har blitt montert ved hjelp av profesjonelle klatrere som har arbeidet på nattestid, og et enormt antall vaiere er festet i atriets vegger.

 

2
«Sundial for Spatial Echoes», installation works, 2015.

Avduking
Torsdag 28.mai sto den nesten svevende kunsten klar. Kistefos-museet, Norwegian Property og Aker Brygge inviterte derfor til offisiell avduking kl. 12.00. Det var kulturminister Thorild Widvey som sto for selve avdukingen og det ble servert fingermat og noe godt i glasset.

Skjermbilde 2015-05-26 kl. 15.00.36

 

Se flere bilder av Saracenos arbeid på: https://www.flickr.com/gp/tomassaraceno/x5Ua2D eller besøk http://www.tomassaraceno.com for mer informasjon